منتدى هوانم - منتدى المرأة للنساء فقط
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

الثعلب والثلاث معزات

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
Admin

الثعلب والثلاث معزات Empty
مُساهمةموضوع: الثعلب والثلاث معزات   الثعلب والثلاث معزات Emptyالجمعة أكتوبر 07, 2011 1:06 am

[size=24]
[b][b][b]
الثعلب والثلاث معزات

الثعلب والثلاث معزات Get-11-2008-txfl99h7

كان في أم وثلاث معزات
الام ذهبت لأحدي الاسواق لتحضر لأطفالها كل ما يتمنون من طعام وقالت لأطفالها أياكم والباب وان أحد يطرق عليهم ويفتحو الباب اليه ومضت الأم وذهبت بعض ايام لتحضر لهم الطعام وماتت في الطريق وجاء الثعلب يطرق الباب طق طق طق
فأجابت المعزه الاكبر من علي الباب فقال انا الثعلوب جاي اقعد معاكم علشان متخفوش ومحدش يتهجم عليكم وأحرصكم لحد ما مامتكم ترجع قالت المعزه لأ مش عاوزين حد يحرصنا
فذهب الثعلب يفكر فيحيله جديده ليدخل عليهم الباب ويفترسهم فكررت المعزه الاكبر ان كل واحد منهم يذهب في طريق الاكبر راحت للفلاح ياعم ياعم قال لها نعم يامعزه قلتلو انا عاوزه منك شويه قش ابني بيهم بيت قلها معاكي فلوس قلتلو لا بس ممكن اجبلك كل يوم شويه لبن قله حاضر خدي اللي انتي عاوزاه أخذت القش وبنت البيت في الوقت نفسه كان بيدور عليهم مين..........؟
الثعلب المكار
فعرف مكان المعزه الاكبر فطرق الباب طق طق طق رضت المعزه من خلف الباب فقال انا قلت امشي ان مش هفتحلك فقال لها ان مفتحتيش هنفخ نفخه جامده قوي اطير القش وهكلك قلتولو كنت تقدر انفخ وطيره
قعد ينفخ ينفخ لحد ما طير القش وكلها
قعد يدور علي المزه الوسطي كانت راحت لتاجر اخشاب وقلتلو ياعم ياعم ممكن تديني خشب ابني بيه بيت
قلها معاكي فلوس قلتلو ممكن اجبلك كل يوم شويه لبن
قلها حاضر خدت الخشب وبنت البيت شويه وطرق الباب
طق طق طق فقالت مين علي الباب فرد الثعلوب وقال افتحي احسن مطير الخشب واهد عليكي البيت وأكلك زي معملت مع اختك الكبيره ازدات رعب وخوف
قلتلو ان كنت تقدر طير البيت وكلني
قعد ينفخ ويخبط علي الخشب لحد مكسرو واكل المعزه الوسطي
وفضل يدور علي المعزه الصغيره
كانت ذهبت للمحجر وقالت لصاحب المحجر ياعم ياعم ممكن تديني رمل واسمنت وطوب ابني بيهم بيت
قلها معاكي فلوس قلتلو ممكن اجبلك كل يوم شويه لبن فاوافق
فذهبت لتبني بيتها وفي احدي الايام عرف مكنها الثعلب وطرق عليها الباب
طق طق طق مين خلف الباب قال انا الثعلوب افتحي قلت لأ قال لها هكسر البيت عليكي واكل زي مكلت أخواتك
قلتلو لو كنت تقدر افعل قعد يكسر ويخبط وقدرش علي تكسير البيت
ظل ماكرا وجاء بعد عدة ايام طرق عليها الباب مره ثانيه وقال لها يامعزه انا عرفت مكان جنينه جميله في المكان كذا فيها عنب وتفاح تيجي نروح ناكل هناك بكره قتلو انا موافقه فتفقو علي ميعاد فذهبت المعزها لوحدها قبل اليمعاد بساعه أكلت وبيعت ورجعت فزهب الثعلب لم يجدها فرجع اليها وقال انتي مجتيش ليه فقالت انا روحت وانت اللي مجتش فقال ليها ازاي مش كان الميعاد الساعه كذا قالت لا كان كذا
ندم ندما شديدا علي تلك الفرسه
فذهب ماضيا فعلم بمزرعه بطيخ فرجع للمعزه وقاله لها انا المره دي جيبلك حاجه انتي بتحبيها جدا مزرعة بطيخ فشتاقة اليها المعزه وعرفت المكان واتفقا علي الموعد
فذهبت المعزه قبل الميعاد بساعه لتأكل وتشبع وترجع قبل ان يأكلها الثعلب
راحت ارض البطيخ وفضلت تاكل تاكل لحد مامعدتش قدره تمشي خدها الوقت ورئت الثعلب جااااااي من بعيد ملحقتش تروح فا فتحت بطيخه واستخبت جواااها فمر الثعلب بين البطيخ فارئي ازن المعزه خارجه من البطيخه فمضي يردد ويقول باااان بااان بطخنا طلعلو ودان
[/b][/b][/b]
[/size]
https://hawanem.mam9.com

الثعلب والثلاث معزات
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» الثعلب والدجاجه
» قصة الغراب و الثعلب